08 juni, 2012

Syjunta kickoff i Nedervetil

Vi sparkade igång syjuntan i Nedervetil i onsdags, och nog var det ju precis det det skulle vara! Avslappnat, roligt, kreativt och sköna diskussioner med likasinnat folk. Mera sånt! Och det blir det ju absolut. Nästa onsdag igen!

Jag fick faktiskt också sytt lite.
Den här trikålippisen sydde jag enligt denna beskrivelse. Lippisen är dock inte vändbar utan endast sytt i ett lager trikå.
Kovikkeen i lippan är något riktigt superhårt material som jag köpte från HH-kangas. Overlocken ville inte alls samarbeta när jag körde över skärmen. Tur att symaskinen ändå gick med på lite samarbete. Den här tror jag nog kommer att användas mycket i sommar.
Denna retrokeps har jag redan visat tidigare. Spände gummibandet, så nu sitter den bra på huvudet.

Det är många som har sytt en sk. "infinity dress" på senaste tiden, och jag lät mig bli inspirerad. Idén med klänningen är alltså att man kan knyta övre delen på en massa olika sätt. Klänningen består alltså av en kjoldel och två långa band som knyts fast på övrekroppen. Här är en version:
Tutorialen finns här, och jag har också kopierat länken till min tutorial-sida här på bloggen. Tygen köpte jag från palatupa i Kokkola.
Axelbanden är 2,20m på min klänning, men skulle gärna ha fått vara snäppet längre. Tyvärr var det här den längsta biten i butiken.
Jag sydde en tub fast i klänningen så den är lite mer täckande än en med enbart axelband. Här är en annan version av hur man kan knyta ihop övre delen.
Märkväl att jag bara hafsat ihop och knutit i en hast. Bh-banden kan man ju också med fördel lämna bort.
De suddiga bilderna beror idag på att kameran inte hann fokusera före bilden togs med självutlösare.

Har också hunnit fara till Agatha-loppiset i Kokkola där jag gjorde riktigt fina fynd.
Eller vad sägs om dessa! (sammanlagt under 15e)

Inga kommentarer: