06 januari, 2013

spetstunika

För ett tag sedan såg jag på Tosimummos blogg när hon sytt upp en mössa, i spets som stretchar. Har själv inte riktigt ansett mig själv som en som skulle använda spets, men blev så inspirerad av hennes mössa att jag nästa gång jag for till Eurokangas kollade upp deras utbud. Och där bland kilotygen väntade en bit svart stretch-spets på mig. En tunika skulle det bli!
Spetsen är genomskinlig så en bit naturvit väldigt stretchande trikå fick också komma hem från tygbutiken. De kostade sammanlagt 18e. Det blev över av båda bitarna. Kanske jag gör en pipo, eller en kjol nåttag av resterna.
Grundmodellen är Ottobres Violet Rose 5/2011, som jag lämnat bort ärmarna på och modifierat en hel del annat på.
På framsidan lämnade jag rynkingarna som fanns på mönstret. Baksidan är utan rynkningar och i en enda bit.
Målet med den här tunikan var att göra en lite mer sofistikerad variant, som man kan använda i arbetslivet och vid andra tillfällen då det kanske inte passar att strosa runt i en tunika med igelkottar på.

Inga kommentarer: